Monday, August 8, 2011

Tehtävä 4

PR Smith’n SOSTAC-mallissa vallitsee maalaisjärki ja se auttaa todellisen ja todellisuuden läheisessä suunnittelutyökalun tekemisessä. Kirjassa eMarketing eXcellecne (Dave Chaffey & PR Smith) tutstutaan SOSTAC-malliin lähemmin.

Yhdistämällä useita erilaisia viestintävälineitä kartoitamme lähtökohdan, määritämme tavoitteet, toimintasuunnitelman, tekemisen ja seurannan.

S – tilanteemme, lähtökohtamme

O – tavoitteemme

S – miten pääsemme tavoitteeseemme

T – taktiikka, toimintasuunnitelma

A – tekeminen (action), kuka tekee ja milloin.

C – seuranta ja mittarit, jotka jo matkan varrella antavat osviittaa siitä

SOSTAC-malli on vanhempi kuin internetmarkkinoinnin aika, mutta perusasiat eivät ole muuttuneet, vaikka puitteet ja viestintävälineet ovat muuttuneet ja viestinnän tahti kiihtynyt. Tutkittuani SOSTACmallia tarkemmin totean sen tarjoavan hyvän toimintamallin ja lähtökohdan. Sähköisessä markkinoinnissa sosiaalisen median ajassa kuluttaja, lukija, seuraaja on päättäjä, päätökset tehdään nopeaan – hyvässä ja pahassa. Internetmarkkinointi on monisäikeistä, ehkä monisäikeisempää kuin perinteinen markkinointi. Ja varmasti sekä nopeampaa että kuluttajaläheisempää.

Läsnäolo on tärkeää, johdonmukaisesti viihdytetään ja kannustetaan, seurataan ja osallistutaan sen sijan, että tuputetaan ja tarjotaan ikään kuin ylhäältäpäin. Matkailu on elämystä, inspiroivia hetkiä ja sitä itseään – matkan tekoa yhdessä.

2 comments:

  1. Aivan samaa mieltä olen minäkin:"perusasiat eivät ole muuttuneet"

    Siksi on tärkeää, että internet-markkinointia tehdessä ymmärtää myös markkinoinnin ja liiketoiminnan perusteet.

    ReplyDelete
  2. Olemme jossain murrosvaiheessa perinteisen markkinointimenetelmien ja sähköisen markkinoinnin välimaastossa. Tällä hetkellä pitää huomioida molemmat (riippuu tietenkin yrityksen toimialasta ja profiilista) ja löytää sopiva tasapaino. Tämä kulkee käsikädessä myynnin kanssa: perinteiset jakelukanavat (palveluntuottaja - matkanjärjestäjä - matkatoimisto - kuluttaja) ja sähköinen verkkokauppa (palveluntuottaja - kuluttaja), molemmille on vielä tilausta.

    ReplyDelete