Monday, August 8, 2011

Tehtävä 5

Elisan internetmarkkinointi kampanjat

Tuotteet: Elisa Viihde ja Elisa Vahti

Tehtävänanto numero 5 on onnistuneeseen internetkampnajaan tutustuminen ja sen esittely. Mieleeni tuli puhelinoperaattori Elisan palvelut, käytän Elisan verkkosivujen Oma Elisa palvelua ahkerasti ja en ole voinut olla huomaamatta että heidän verkkosivunsa pursuaa markkinointia näyttämättä silti sekavalta sirkukselta.

Ensimmäisenä tuli mieleen Elisan Vahti-palvelu ja siihen liittyvä markkinointikampanja. TV-mainonta on (ainakin eläinystävän mielestä) niin sympaattista, että aloin tutkia kampanjaa tarkemmin. Olen saanut kotiinkin postia palvelusta. Elisa Vahdin palveluihin voi tutustua Elisan verkkosivuilla hyvin ja aika interaktiivisesti, palvelu ja sen käyttöönotto esitellään kivasti ja helposti. Kampanjaa ei ole viety sosiaaliseen mediaan. Internetmarkkinointikapmanjana tämä ei ole tarpeeksi hyvä esimerkki, ei ole hyödynnetty tarpeeksi montaa viestintäväylää, ehkä strateginen valinta Elisalta.

Elisa Viihde kampanjan huomioin alun perin TV-mainonnan vuoksi ja olen tutustunut palveluun sittemmin pääasiassa videovuokraamo-tominnan houkuttelemana. Videovuokraamo on palvelu josta on puhuttu kauan ja itsekin ihmettelen maailman menoa joka kerta videovuokraamoon kävellessäni – miten voi kivijalkaliike-videovuokraamoja edelleen olla olemassa nykyisessä tekniikan maailmassa? Eikö pitäisi olla mahdollista vuokrata leffoja kotoa milloin vain? Elisa Viihde mahdollistaa myös sen. Nettisivuilta opin, että Elisa Viihde sisältää nyt myös karaoke palvelun.

Tuotekonseptille on Elisan sivuilla hyvä esittely ja kokemusten jakaminen onnistuu Facebook-sivuilla hyvin, faneja on 7 132. Facebook sivulle antaisin hyvän arvosanan, siellä on yhteisöllisyyttä, Elisan viestit ja poustaukset sekä kuluttajien kommentit ja kysymykset ovat aika tasapainossa. Ongelmia näyttää jonkin verran olevan ja niihin löytyy vastauksia ja apua sekä kanssakäyttäjiltä, että Elisalta. Ihailtavaa on, että vaikka palvelu ei enää ole uusinta uutta ja ei kampanjoida uututta, palvelu elää sosiaalisessa mediassa.

Twiittaukset ovat mielestäni peruskamaa, ei mitään maata mullistvaa.

Palaan Elisan verkkosivulle ja siellähän palvelu on helposti ja selkeästi ostettavissa, juuri nyt kun olen ostopäätökseni tehnyt ja haluan vihdoinkin sen videovuokraamon kotiin.

3 comments:

  1. Elisalla on käsittääkseni palvelut jopa toimineet. Joillain toisilla operaattoreilla on ollut myös näyttäviä kampanjoita mutta eivät ole aina kyenneet lunastamaan lupauksiaan. Nätti pinkki blogi sulla... luonnollisesti.

    ReplyDelete
  2. Mutta näinhän se on, parhaat kampanjat ovat yleensä monimediaisia. Miksi Twiittaukset ovat mielestäsi peruskamaa, mitä kaipaisit?

    ReplyDelete
  3. Jouni, totta kai, luotan pinkkiin!

    Ilkka, mietin tuota miksi ko twiittaukset ovat peruskamaa ja koetin jopa kirjautua Twitteriin uudelleen virkistääkseni muistia. Mutta Twitter ei suostu näyttämään minulle Elisa Viihteen sivua, eikä muutakaan juuri myt. Twitter ei ole suosikki mediani, en koe sen olevan tarpeeksi interaktiivinen (voi johtua siitä, etten ole sitä kunnolla opetellut käyttämään). Haluan vähän enemmän kun lyhyen twiittauksen. Twitterissä koen todellakin tämän megafonien runsauden, liian paljon twiittauksia, liian lyhyitä sanomia, en saa niistä mitään irti. Siihen perustuu kommenttini Elisa Viihteen Twitteristä - en itse pidä kovin pljon ko mediasta ja sen tyylistä viestittää.

    ReplyDelete